^Wróć na górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Psycholog w Przedszkolu

 

 Zajęcia z psychologiem wymagają zgody rodzica. Bez niej dziecko, nie może uczestniczyć w zajęciach ze specjalistą.

Nie chodzi o to, aby zaprowadził „porządek” i sprawił, że wszyscy zawsze grzecznie będą bawić się, słuchać pani czy jeść. Psycholog przedszkolny nie prowadzi też terapii, a tylko zwraca uwagę rodziców i wychowawców na ewentualne trudności. Warto zasięgnąć jego rady czy wsparcia, gdy coś niepokoi nas lub wychowawcę dziecka. Psycholog, dzięki swojemu wykształceniu i specyfice pracy może inaczej spojrzeć na pewne sprawy.

 

1. NAJWAŻNIEJSZA JEST OBSERWACJA

 

Psycholog „patrzy”, jak dzieci bawią się w grupie, co robią w sytuacjach stresowych i konfliktowych, w jaki sposób przystosowują się do przedszkola. Może też oglądać rysunki maluchów oraz słuchać jak dzieci odzywają się do siebie, rodziców czy wychowawczyń. W ten sposób poznaje dzieci i ich problemy.

 

2. BARDZO WAŻNA - ROZMOWA Z DZIECKIEM I Z RODZICAMI

 

Jeśli, zdaniem psychologa, jakiś przedszkolak potrzebuje pomocy, bo np. nie potrafi odnaleźć się w grupie, specjalista rozmawia z wychowawcą o swoich spostrzeżeniach. Często jest też tak, że to wychowawca zwraca się z prośbą do psychologa, ponieważ zauważył jakieś trudności u dziecka.

Psycholog umawia się wtedy także na rozmowę z rodzicami dziecka. Nie trzeba się takiego spotkania obawiać. Psycholog jest po to, aby pomóc dziecku i jego rodzicom, a nie po to, aby sprawdzać rodzicielskie umiejętności czy wytykać błędy wychowawcze. Rozmowa nie skupia się więc tylko na tym, co dzieje się niepokojącego (czyli „kłopotliwym” zachowaniu lub trudnościach), ale także na tym, jak reagować na zachowanie, jak bawić się z dzieckiem, jak z nim rozmawiać, w jaki sposób bazować na mocnych stronach dziecka, do czego je zachęcać.

O rozmowę z psychologiem może również poprosić rodzic. Bywa też tak, że dziecko w przedszkolu zachowuje się normalnie, ale codziennie po wyjściu z niego staje się np. płaczliwe, agresywne albo nieswoje (a tego już ani wychowawca ani psycholog nie widzą). To często sygnał, że maluch bardzo silnie przeżywa stres związany z przedszkolem i właśnie tak go odreagowuje.

Psycholog spotyka się również z dzieckiem. Rozmawia wtedy o ulubionych zajęciach malucha, obserwuje go podczas wykonywania różnych zadań (np. rysowania, układania puzzli). Na tej podstawie stara się znaleźć przyczynę problemów.

3. NA CZYM POLEGA POMOC PSYCHOLOGA?

Psycholog sygnalizuje problem i podpowiada rozwiązania. Poszukuje przyczyn trudności i kłopotów dziecka. Ściśle współpracuje z wychowawcami. Sposoby, formy i metody pracy z dzieckiem zawsze są omawiane z rodzicami. Warto więc posłuchać tego, co o kłopotach dziecka sądzi psycholog. Pozwala to rodzicom zobaczyć dziecko z innej strony i jest pierwszym krokiem do pokonania problemów.

PSYCHOLOG POMAGA W RÓŻNY SPOSÓB: 

  • Organizuje zajęcia grupowe dla dzieci. Maluchy poprzez zabawę rozwijają inteligencję emocjonalną: poznają emocje oraz sposoby radzenia sobie z nimi, uczą się, w jaki sposób rozwiązywać konflikty, relaksują się, integrują w grupie.
  • Pomaga indywidualnie - zarówno rodzicom, jak i dzieciom. Psycholog prowadzi zajęcia dla dzieci z Orzeczeniami i Opiniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej (np. zajęcia typu korekcyjno-kompensacyjnego)
  • Służy pomocą rodzicom.
  • Współpracuje z wychowawcami.

 

Wszelkie prawa zastrzeżone 2015 © Przedszkole w Ciechanowcu